Breaking news
Zapraszamy do współpracy w 2024 r.! Po więcej informacji skontaktuj się z nami mailowo: [email protected]

W 2011 roku Grupa Apator wypracowała rekordowe wyniki finansowe - ponad 538 mln zł przychodów ze sprzedaży i ponad 51,5 mln zł zysku netto. Ubiegły rok Grupie Apatora upłynął również pod hasłem „smart meters”. W ofercie pojawiły się kolejne produkty umożliwiające zdalny odczyt zużycia mediów użytkowych, a dodatkowo Apator zdobył pierwszy ważny kontrakt obejmujący kompleksowe wdrożenie systemu inteligentnych liczników energii elektrycznej - w koncernie Tauron. O sprzedaży inteligentnych urządzeń pomiarowych w Polsce i za granicą oraz o planach na 2012 rok rozmawialiśmy z Januszem Niedźwieckim, Prezesem Apator S.A.

 

Janusz Niedźwiecki, Prezes Apator S.A. (fot. P&L)SGP: Panie Prezesie, jak ocenia Pan wyniki Grupy Apator za 2011 rok?

Janusz Niedźwiecki: Z wyników Grupy Apator za 2011 rok jesteśmy bardzo zadowoleni, ponieważ były lepsze, niż pierwotnie zakładaliśmy. Nie sposób jest wymienić konkretnej spółki czy asortymentu, które w szczególny sposób przyczyniły się do uzyskania takiego efektu. Wzrosty zanotowała zarówno sprzedaż krajowa, jak i eksportowa, podobnie jak wszystkie grupy asortymentowe. Wszystkie nasze strategiczne działania przynoszą bardzo wymierne, pozytywne efekty. Warto w tym miejscu wspomnieć o naszych prognozach na 2012 rok, w których przewidujemy uzyskanie 70-75 mln zł zysku netto przy 580 mln zł przychodów.
Wracając do oceny 2011 roku, trzeba powiedzieć, że w części smart meteringowej sprzedaż szczególnie dobrze rozwija się w przypadku gazomierzy i wodomierzy. Wyznaczoną wcześniej wzrostową ścieżką podążają także liczniki energii. Jak na razie dużego udziału w przychodach nie mają produkowane przez naszą firmę ciepłomierze. Jednak bardzo szybko rośnie ich sprzedaż i - co ciekawe - do krajów, gdzie użytkownicy nie ogrzewają się, tylko chłodzą. Urządzenia te są jednocześnie ciepło- i chłodomierzami.

SGP: Sprzedaż którego z inteligentnych urządzeń pomiarowych wypadła w 2011 roku najlepiej?

Janusz Niedźwiecki: Co do zasady wszyscy, kiedy mówią o smart meteringu, myślą o energii elektrycznej. My na to patrzymy zdecydowanie szerzej. Sądziliśmy, że sukcesem zakończy się przekonywanie dostawców mediów do stworzenia wspólnej sieci komunikacyjnej. Nie udaje się to i prawdopodobnie, niestety, nie uda się. Kolejnym ciekawym zjawiskiem z naszego punktu widzenia jest fakt, że wszyscy obserwatorzy rynku smart meterowego zapatrzeni są w energetykę. Decyzje podejmowane są tam jednak zdecydowanie wolniej, niż można by tego oczekiwać. Natomiast z drugiej strony,w zeszłym roku sprzedaliśmy administratorom budynków, wspólnotom i spółdzielniom około 200 tys. wodomierzy z komunikacją radiową. Zatem cały proces postępuje tu szybciej pomimo tego, że jest to rynek bardziej rozdrobniony i biedniejszy z założenia. Reasumując, aktualnie rozwój szybciej następuje w mediach, które miały być „ubogim krewnym” energetyki. Niemniej, w energetyce również wszystko się wyraźnie rozkręca. Myślę, że zgodnie z naszymi przewidywaniami, w 2014 roku nastąpi tu pozytywny przełom.

Apator wyniki

SGP: Jak wyglądają wyniki ze sprzedaży inteligentnych urządzeń pomiarowych na rynkach zagranicznych? Eksport do którego kraju przyniósł największe zyski?

Janusz Niedźwiecki: Z danych za 2011 rok wynika, że największa sprzedaż odbywała się do Danii. Współpracując jednak z duńskim dystrybutorem, sprzedajemy do Holandii. Mogę więc powiedzieć, że najwięcej gazomierzy sprzedajemy właśnie do Holandii. Ogólnie najważniejszymi rynkami zagranicznymi są dla nas Rosja i Niemcy.

SGP: Jakie mają Państwo plany na 2012 rok dotyczące działalności Grupy Apator na rynku inteligentnych urządzeń pomiarowych w Polsce, a jakie związane z działalnością za granicą?

Janusz Niedźwiecki: Reguła dla silnego eksportera jest zawsze jedna – najpierw trzeba mieć silną pozycję w kraju, aby moc budować silną pozycję na rynkach zagranicznych. Trzymamy się tej zasady i w zawiązku z tym najpierw zdecydowanie zależy nam na tym, aby zdobywać jak największe doświadczenie w Polsce. Przykładowo przetarg w Tauronie na budowę systemu opartego o 21,5 tys. inteligentnych liczników energii nie był bardzo duży, ale z punktu widzenia zdobytych doświadczeń jest nie do przebicia. Tym bardziej, że wykonujemy tam system od początku do końca, więc zdobywamy także doświadczenia od początku do końca. W najbliższym czasie spółka PAFAL zostanie przekształcona w spółkę usługową. Dążymy, aby jej doświadczenia w zakresie instalacji kompleksowych systemów liczników inteligentnych były największe w Polsce.

Apator wyniki

SGP: Czy w 2012 roku maja Państwo plany związane z akwizycją firm z branży inteligentnych urządzeń pomiarowych?

Janusz Niedźwiecki: Mamy pomysły na ciekawe akwizycje. Trudno jednak spekulować, czy – jeśli doszłyby do skutku – dotyczyłoby to bieżącego roku. Interesują nas szczególnie spółki inżynierskie. Nasz zakres możliwości produkcyjnych jest łatwo zwiększyć za stosunkowo rozsądne pieniądze i w związku z tym interesują nas pomysły na nowe produkty. Współpracujemy dodatkowo już z kilkoma uczelniami, gdzie wysoko oceniamy potencjał pozyskania zdolnych pracowników oraz innowacyjnych myśli techniczno-produktowych.