Breaking news
Zapraszamy do współpracy w 2024 r.! Po więcej informacji skontaktuj się z nami mailowo: [email protected]

Temat samochodów elektrycznych i hybrydowych pozostaje w Polsce wciąż świeży i praktycznie nieznany, jednak jak pokazują liczne publikacje i komentarze w internecie, zainteresowanie polskich kierowców tym tematem jest bardzo duże. By odpowiedzieć na większość pytań z tego obszaru nurtujących Polaków, portal specjalizujący się w dziedzinie eco-motoryzacji „Eco-driving” stworzył raport „Samochody elektryczne i hybrydowe – kompendium wiedzy kierowcy”.

mitsubishiRaport portalu „Eco-driving” odpowiada na częste pytania odnośnie samochodów niskoemisyjnych, opisuje korzyści wynikające z ich posiadania, wyróżnia najciekawsze z modeli i radzi, na które warto zwrócić uwagę przy zakupie. W raporcie odnajdziemy również ciekawostki historyczne i praktyczne informacje, takie, jak mapa stacji ładowania w Polsce czy przywileje i korzyści dla użytkowników samochodów ekologicznych w całej Unii Europejskiej, w tym w Polsce. Opracowanie przedstawia także porównanie kosztów użytkowania i serwisowania samochodów z napędem elektrycznym i hybrydowym oraz spalinowym a także opisuje dobre praktyki Eco-drivingu i jazdy defensywnej, które pozwalają na spore oszczędności. W najnowszym raporcie „Samochody elektryczne i hybrydowe – kompendium wiedzy kierowcy” można także znaleźć kompleksowy przegląd oferty samochodów niskoemisyjnych na polskim rynku oraz przykłady firm, które wykorzystują ekologiczne auta w swoich flotach.

Auta, które odmieniły historię napędów elektrycznych i hybrydowych

Historia samochodów elektrycznych jest ważną częścią historii motoryzacji. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że silniki elektryczne powstały wcześniej, niż ich spalinowe odpowiedniki i całe XIX stulecie było erą silników elektrycznych. Ówczesna oferta skierowana była jednak głównie do zamożnych osób a pojazdy nie osiągały zawrotnych prędkości. Poskutkowało to wyparciem silników elektrycznych w XX wieku, w którym na rynku królowały auta z napędem spalinowym. Elektryczna motoryzacja wróciła do łask po koniec ubiegłego stulecia, za sprawą ulg podatkowych dla samochodów bezemisyjnych w USA. Raport stworzony przez „Eco-driving” za pioniera w dziedzinie konstrukcji samochodów elektrycznych uznaje Mitsubishi i-MiEV, który był pierwszym na świecie masowo produkowanym samochodem elektrycznym nowej generacji. Według autorów raportu kolejnym ważnym etapem w rozwoju niskoemisyjnej motoryzacji było pojawienie się modelu Mitsubishi Outlander PHEV, pierwszego na świecie hybrydowego SUV’a z elektrycznym napędem 4x4, który zdołał połączyć walory użytkowe, trakcyjne i ekonomikę typową dla aut plug-in hybrid. Raport zwraca szczególną uwagę na hybrydowy napęd mieszany i trzy tryby, w których porusza się Outlander PHEV. Inteligentny system operacyjny automatycznie zmienia je i dostosowuje tak by zminimalizować spalanie, a jednocześnie zachować komfort dostępnej mocy. Dostępne tryby to elektryczny – typowy dla ruchu miejskiego, korzystający wyłącznie z silników elektrycznych; szeregowy – charakterystyczny dla ruchu ze zmienną dynamiką oraz równoległy – stworzony do podróży pozamiejskich, czyli do jazdy z dużą prędkością.

Niebagatelne oszczędności, przywileje i stacje ładowania

„Eco-driving” w swoim raporcie sprawdza, jak na kieszeń użytkownika wpłynie zakup najbardziej innowacyjnej z hybryd – Outlandera PHEV. Podstawową zaletą tego modelu jest możliwość ładowania akumulatorów z gniazdka. Przy poruszaniu się wyłącznie po mieście, nie przekraczając 52 km dziennie silnik spalinowy nie jest używany. Przeprowadzone testy drogowe wykazały, że średnie spalanie przy jeździe miejskiej (po przekroczeniu dystansu 52 km) to 4l/100km, a pozamiejskiej to 6l/100km. Przy założeniu, że poruszamy się w połowie w mieście (przebywając powyżej 52 km) i w połowie poza nim, jesteśmy w stanie na paliwie zaoszczędzić około 50%, co w ciągu 4 lat eksploatacji pojazdu skutkuje zaoszczędzeniem aż 25 tys. zł przy przebiegu 30 000 km rocznie. „Eco-driving” dodaje, że Outlander PHEV wyróżnia się najniższymi kosztami przeglądów w porównaniu do spalinowych braci. Kolejną zaletą są przywileje dla posiadaczy samochodów niskoemisyjnych. Chcąc zmniejszyć emisję CO2 do atmosfery Unia Europejska wspiera rozwój Eco-motoryzacji, dlatego wiele krajów wprowadziło już szereg przywilejów i korzyści dla użytkowników takich aut. „Eco-driving” opisuje udogodnienia stworzone dla posiadaczy pojazdów o napędzie elektrycznym i hybrydowym w państwach europejskich. W Polsce możemy zaobserwować rozwijający się system udogodnień dla użytkowników pojazdów o napędzie elektrycznym i hybrydowym, takich jak Mitsubishi i-MiEV czy Mitsubishi Outlander PHEV. Do tych przywilejów należą zwolnienia z opłat za parkowanie, bezpłatne ładowanie akumulatorów, możliwość jazdy bus-pasami. Warszawa zaskoczyła kierowców Eko-pojazdów uprawniając ich do wjazdu na teren warszawskiego Traktu Królewskiego. W większych miastach, gdzie najszybciej rośnie grupa posiadaczy samochodów hybrydowych i elektrycznych, rozbudowuje się także sieć stacji ładowania – raport „Samochody elektryczne i hybrydowe – kompendium wiedzy kierowcy” prezentuje aktualną mapę takich punktów. Programy przyjazne środowisku w polskich miastach są systematycznie rozwijane i maja na celu rozbudowę stacji ładowania pojazdów hybrydowych i elektrycznych oraz wprowadzenie większej liczby przywilejów dla posiadaczy takich aut.

Eco-driving dla każdego

Przemyślany styl jazdy, zwany eco-drivingiem oraz jazda defensywna, polegająca na aktywnym unikaniu zagrożeń na drodze procentują mniejszymi aż o 15% kosztami używania samochodu. Opisywany raport dokładnie opisuje techniki takiej jazdy, podkreślając, że oprócz oszczędności dbamy o bezpieczeństwo i kulturę prowadzenia.

Rajdowe emocje!

Sport, będący od zawsze kluczowym elementem tożsamości marki Mitsubishi, jest ważnym poligonem doświadczalnym, który pozwala na testowanie najnowszych rozwiązań technicznych w celu wdrażania ich w seryjnych modelach. Mitsubishi zachwyciło miłośników szybkiej jazdy wystawiając do słynnego wyścigu Pikes Peak model MiEV Evolution III – pojazd wykorzystujący pojemne akumulatory, sterowany elektrycznie układ napędu na cztery koła z czterema silnikami o łącznej mocy 450kW. Szereg innowacji technologicznych zaowocował 2. i 3. miejscem w wyścigu. Mitsubishi udowodniło, że elektryczna motoryzacja radzi sobie równie dobrze w wymagających wyścigach górskich, jak i rajdach terenowych. Rajdowa wersja SUV’a Plug-In Hybrid – Outlandera PHEV, w której dokonano tylko drobnych modyfikacji zwiększających bezpieczeństwo i wytrzymałość, wygrała w swojej klasie podczas Australasian Safari 2014, a następnie powtórzyła zwycięstwa startując w Asia Cross Country Rally 2014 i 2015, jednocześnie zajmując wysokie miejsca w klasyfikacji generalnej. „Eco-driving” podkreśla, że samochód nie miał żadnej usterki na trasach rajdów. Podczas tegorocznego październikowego rajdu Baja Portalegre 500, zwanego „przedsionkiem Dakaru” z sukcesem zadebiutowało tez nowe rajdowe Mitsubishi Outlander PHEV 2016. Seryjny nowy model Mitsubishi Outlander PHEV 2016 już niebawem pojawi się w polskich salonach.

Przyszłość już tu jest

Jeszcze niedawno pojazdy elektryczne i hybrydowe kojarzyły się z wysoką ceną, krótkim zasięgiem i dużym spalaniem. Jednak postęp technologiczny i ciągła praca producentów – takich jak Mitsubishi, nad udoskonalaniem pojazdów a także szerokie poparcie rządów owocuje tym, że niskoemisyjne samochody bardzo szybko zyskują wielką popularność. Dobrym przykładem jest Mitsubishi Outlander PHEV – europejski bestseller wśród aut PHEV, który osiągami, komfortem, poziomem bezpieczeństwa i oszczędną eksploatacją pokonuje spalinowe odpowiedniki. Przyszłość samochodów z napędem elektrycznym i hybrydowym wygląda zatem bardzo obiecująco, a najlepszą metodą na sprawdzenie cech tego typu samochodów jest jazda testowa, na którą można się umówić na stronie www.outlanderpvev.pl . Raport „Samochody elektryczne i hybrydowe – kompendium wiedzy kierowcy” można pobrać ze strony www.elektrycznahybryda.pl