Breaking news
Zapraszamy do współpracy w 2024 r.! Po więcej informacji skontaktuj się z nami mailowo: [email protected]

PKP Energetyka S.A realizuje projekt: System dynamicznej redukcji obciążenia podstacji trakcyjnej, działający z wykorzystaniem zasobnika dużej mocy. Celem Projektu jest opracowanie i implementacja systemu do redukcji mocy szczytowych w stacjach trakcyjnych zarządzanych przez PKP Energetyka.

Stacje te charakteryzują się znaczną nierównomiernością obciążenia i dużymi wartościami mocy szczytowej. Powoduje to, że wymagają dużych wartości mocy umownych, co generuje znaczne koszty stałe. System, zbudowany w oparciu o zasobnik energii, instalowany po stronie DC za pośrednictwem dwukierunkowego przekształtnika energoelektronicznego, umożliwić ma uzyskanie innowacji procesowej polegającej na zmniejszeniu zapotrzebowania na moc umowną a przez to redukcję kosztów stałych związanych ze świadczoną przez PKP Energetyka usługą dystrybucji energii do sieci trakcyjnych. Dzięki zastosowaniu magazynu energii może to być zrealizowane bez ograniczania wielkości i parametrów dystrybuowanej energii. System poprawić ma także stabilność napięcia wyjściowego po stronie DC podstacji trakcyjnej, co umożliwić może także wzrost natężenia ruchu pojazdów trakcyjnych i w konsekwencji wzrost wolumenu dystrybuowanej energii bez konieczności zwiększania mocy przyłączeniowych. W rezultacie spodziewane jest również zmniejszenie oddziaływania poszczególnych stacji trakcyjnych na zasilające je sieci dystrybucyjne poprzez redukcję wahań mocy oraz mocy szczytowych. Właściwość ta planowana jest także do wykorzystania w ramach komercyjnych usług systemowych polegających na czasowym intencjonalnym, ograniczeniu mocy na żądanie. W obu przypadkach przyczynić się to może do redukcji strat mocy w liniach zasilających stacje trakcyjne a także redukcji strat obciążeniowych w transformatorach stacyjnych. Rezultatem Projektu będzie także opracowanie i weryfikacja metody doboru elementów systemu redukcji mocy w stacjach trakcyjnych, a także wymiarowania ich parametrów technicznych.

Projekt dofinansowany z Funduszy Europejskich. Wartość projektu wyniesie 20 059 301,60 zł, z czego 8 866 547,04 PLN finansowane jest ze środków UE.

Źródło: pkpenergetyka.pl