Breaking news
Zapraszamy do współpracy w 2024 r.! Po więcej informacji skontaktuj się z nami mailowo: [email protected]

Firma Mitsubishi Motors Corporation (MMC), która od 1966 r. pozostaje jednym z liderów elektrycznej mobilności, rozszerza plany związane z rozwojem i rozbudową infrastruktury dla pojazdów elektrycznych.

Firma MMC angażuje się w szereg działań związanych z popularyzacją napędów elektrycznych i jednym z takich inicjatyw był jej udział w powołaniu stowarzyszenia CHAdeMO, którego celem jest promocja pojazdów elektrycznych poprzez rozwój technologiczny szybkich ładowarek, standaryzację technologii ładowania oraz propagowanie wiedzy stowarzyszenia CHAdeMO związanej z instalacjami szybkich ładowarek (http://www.chademo.com/indexa.html).

Jest to również powód, dla którego firma Mitsubishi Motors podjęła decyzję o stworzeniu innowacyjnego, koncepcyjnego budynku – inteligentnego domu MiEV House.

mitsubishi

Inteligentny

Ekspozycję MiEV House zaprezentowano po raz pierwszy na tokijskim salonie samochodowym w 2009 r. Dwa lata później, również w Tokio, pokazano jego udoskonaloną wersję. MiEV umożliwia ograniczenie użycia energii i emisji gazów cieplarnianych, dzięki inteligentnym rozwiązaniom, wykorzystaniu pojazdów elektrycznych i hybrydowych typu plug-in, inteligentnej instalacji elektrycznej z systemem EMS (Energy Management System) oraz opatentowanym przez firmę MMC systemem EIS (Electric Vehicle Integration System).

- System EMS:

Pracując nad tworzeniem inteligentnych instalacji elektrycznych zapewniających oszczędność energii w domu, biurze i miejscach użyteczności publicznej, firma Mitsubishi Motors bierze udział w wielu projektach i badaniach nad możliwymi sposobami wykorzystania pojazdów elektrycznych, hybrydowych typu plug-in oraz przetworzonych akumulatorów pochodzących z pojazdów z napędem elektrycznym.

Jednym z takich projektów jest EMS (ang. Energy Management System), czy system inteligentnego zarządzania zasobami energetycznymi, nad którym Mitsubishi Motors pracuje wspólnie z koncernem Mitsubishi Corporation oraz firmą Mitsubishi Electric. System ten to inteligentny interfejs umożliwiający wykorzystanie zapasów energii zmagazynowanych w akumulatorach pojazdów elektrycznych i hybrydowych typu plug-in do zasilania inteligentnych instalacji elektrycznych.

Ów interaktywny system pozwala zoptymalizować zużycie energii. W razie konieczności elektryczność zmagazynowana w zespole akumulatorów pojazdu z napędem elektrycznym lub hybrydowym może zostać przesłana poza instalację elektryczną takiego pojazdu, np. na użytek gospodarstwa domowego lub innego budynku. Umożliwia to ograniczenie poboru energii w godzinach dziennych, gdy jest ona z reguły najdroższa, oraz odciążenie instalacji elektrycznej w czasie największego zapotrzebowania na energię elektryczną.

System EMS kontroluje również czas ładowania akumulatorów pojazdu, dzięki czemu czynność ta odbywa się w okresie niższego zapotrzebowania na energię elektryczną.

- System EIS:

Firma Mitsubishi Motors pracuje również nad stworzeniem inteligentnego systemu integracji pojazdów elektrycznych EIS (ang. Electric Vehicle Integration System). Integracja ta ma być możliwa dzięki współpracy z systemem EMS. System EMS nieustannie monitoruje poziom naładowania zespołu akumulatorów i dopasowuje schemat jego doładowywania do sposobu użytkowania takiego pojazdu.

Dzięki temu akumulatory będą zawsze w pełni naładowane, a pojazd gotowy do drogi. System ten pozwala zatem nie tylko na bezstresową eksploatację samochodu, ale również na ograniczenie jej całkowitych kosztów.

A ponieważ system EIS zawsze dba by zespół akumulatorów był naładowany, znajdujący się w nim zapas energii może zostać wykorzystany w każdej chwili, także do innych celów, niż jazda samochodem.

mitsubishi

Przyszłościowy

Ekspozycja MiEV House pokazuje również potencjał pojazdów z napędem elektrycznym i hybrydowym, które oprócz funkcji transportowych, mogą również – jako dodatkowe źródła zasilania budynków, takich, jak MiEV House – przyczyniać się do ogólnej poprawy zarządzania energią elektryczną na danym obszarze, powodując tym samym zmniejszenie jej całkowitego zużycia oraz obniżenie poziomu emisji, aż po recycling akumulatorów, które posłużą wtedy jako dodatkowy magazyn energii zasilającej MiEV House.

Na tym jednak rola pojazdów z napędem alternatywnym się nie kończy, ponieważ trwają średnio i długoterminowe badania nad ich innymi zastosowaniami:

- Wiele uwagi poświęca się ostatnio wykorzystaniu energii zmagazynowanej w akumulatorach pojazdów elektrycznych i hybrydowych jako źródła zasilania w sytuacjach awaryjnych.

Dlatego też, firma Mitsubishi Motors pracuje obecnie nad systemem, który umożliwiałby pojazdowi elektrycznemu przesył do 1500 W mocy po jego uprzednim podłączeniu do zewnętrznego źródła zasilania. Plany zakładają wprowadzenie tego systemu do sprzedaży detalicznej (na rynku japońskim) do końca roku fiskalnego 2011.

Na salonie samochodowym w Tokio w 2011 . zaprezentowano kawiarenkę MiEV Café, która stanowiła bardziej żartobliwy przykład potencjalnych zastosowań pojazdów elektrycznych. W kawiarence zainstalowano prototyp omawianego powyżej systemu, a akumulatory pojazdu zasiliły duże sprzęty gospodarstwa domowego.

- W dalszej perspektywie Mitsubishi Motors planuje stworzenie łatwych w montażu, bezprzewodowych systemów ładowania* pojazdów elektrycznych. Obecnie trwają prace rozwojowo-badawcze, prowadzone we współpracy z amerykańską firmą WiTricity Corporation oraz japońskim koncernem IHI Corporation.

Systemy takie wykorzystują transmitery umieszczone w pasie drogi do przesyłu energii elektrycznej do pojazdów wyposażonych w odbiorniki do jej przechwytywania.

Wprowadzenie tej technologii na rynek umożliwi szybkie ładowanie pojazdu, np. podczas postoju na czerwonym świetle lub na parkingu przed supermarketem, a może nawet przed własnym, inteligentnym  domem takim, jak zaprezentowany w Tokio w 2011 r. MiEV House, dzięki czemu pojazdy elektryczne staną się jeszcze wygodniejsze w użytkowaniu.

*System nie będzie jeszcze dostępny na ekspozycji w Genewie w 2012 r.

mitsubishi