Breaking news
Zapraszamy do współpracy w 2024 r.! Po więcej informacji skontaktuj się z nami mailowo: [email protected]

Impact Clean Power Technology jest jedną z ciekawszych polskich firm technologicznych. O historii spółki, jej sukcesach krajowych i zagranicznych oraz aktualnych działaniach, z Radosławem Gutowskim, Dyrektorem Rozwoju Produktu w Impact Clean Power Technology S.A., rozmawiała Izabela Żylińska.

Czym obecnie zajmuje się Impact Clean Power Technology S.A. i jakie odniósł już sukcesy?

Od ponad 12 lat, a więc od początku naszej działalności, zajmujemy się engineeringiem i co za tym idzie, eksportem myśli technicznej w dziedzinie elektromobilności. Naszymi klientami były takie firmy jak Citroën, Grupa Swatch, szwajcarscy producenci samochodów wyścigowych czy też producenci ciężarówek elektrycznych w USA. Jesteśmy jedną z niewielu firm na świecie mogącą pochwalić się aż tak długim, wieloletnim stażem w tej nowatorskiej dziedzinie. Zaowocowało to nie tylko ogromnym doświadczeniem, ale konkretnym dorobkiem w zakresie międzynarodowych patentów i wzorów użytkowych. To m.in. dzięki nim nadal możemy z powodzeniem utrzymywać naszą przewagę konkurencyjną na całym świecie, a wiele autorskich projektów Impactu należy do ścisłej technologicznej czołówki. W naszych rozwiązaniach stosujemy ogniwa produkowane przez najlepszych producentów, jednak nasz finalny produkt powstaje na bazie własnej technologii, elektroniki, software’u i know-how. Poza krajem nasze rozwiązania sprzedajemy m.in. w Niemczech, we Włoszech, w Stanach Zjednoczonych i Turcji. Nasz zespół tworzy ok. 140 znakomitych inżynierów i techników wspieranych przez profesjonalny dział sprzedaży. We wszystkich krajach, w których użytkowane są nasze baterie zapewniamy szybki serwis gwarancyjny i pogwarancyjny. W ramach projektów badawczych współpracujemy z najbardziej renomowanymi ośrodkami naukowymi i badawczymi w Polsce i w Europie.

Jakie produkty dla energetyki oferuje Państwa przedsiębiorstwo?

Dla energetyki projektujemy magazyny energii. Jest to jednak na razie raczej jeden z przewidywanych kierunków rozwoju firmy. Aktualnie wraz z naszymi partnerami uczestniczymy w kilku pilotowych projektach, których zadaniem jest implementacja magazynów energii w różnych technologiach i o zróżnicowanych pojemnościach, w sieciach elektroenergetycznych operatorów.

Wracając do historii – w 2003 r. Impact rozpoczął pracę jako pionier na polskim rynku praktycznego wykorzystania wodorowych ogniw paliwowych do napędu pojazdów. Jakie doświadczenia wyniosła Państwa firma z tego projektu?

Pierwsze poważne doświadczenia z wodorem zebraliśmy podczas realizacji projektu dla Swatcha/Belenos oraz przy projektach związanych z trolejbusami hybrydowymi. Aktualnie w ramach projektu badawczo-rozwojowego COALA pracujemy nad rozwiązaniem, dzięki któremu będzie można zwiększyć zasięg pojazdu elektrycznego z ogniwami wodorowymi do kilkuset kilometrów.

W 2018 r. Impact Clean Power Technology S.A. oraz Halny Cyprus Limited utworzyły Energy Storage Management Sp. z o.o. Jaka jest misja spółki i czy ma już pierwsze realizacje?

Celem powołanej w tym roku spółki Energy Storage Management jest świadczenie usług powiązanych z produktami Impact Clean Power Technology. W ramach tych usług zamierzamy zajmować się m.in. budową infrastruktury do ładowania autobusów miejskich czy też leasingiem baterii. Chcemy wspierać użytkowników naszych produktów w zakresie optymalnego serwisu tak, aby czas ich życia był jak najdłuższy. Na razie jednak spółka nie ma jeszcze na koncie żadnych realizacji.  

Czy wraz z rozwojem elektromobilności w Polsce powinien iść równolegle rozwój magazynów energii?

Rozwój magazynów energii jest konsekwencją dynamicznego rozwoju elektromobilności. Na razie przynajmniej w Polsce ten rynek ciągle jest na etapie ząbkowania, jednak na pewno będzie się dynamicznie rozwijał. W skali makro, magazyny energii, które powstają np. w USA, Australii czy w Europie Zachodniej z czasem zmienią cały rynek energetyczny, a na pewno przyczynią się do jego decentralizacji. Magazynami energii zainteresowany jest m.in. rynek telekomunikacyjny. W tym roku pojawiły się pierwsze przetargi na takie rozwiązania.

W charakterze magazynów energii znakomicie sprawdzą się baterie używane np. w autobusach miejskich. Są one wycofywane w momencie, w którym ich sprawność spada do 80%. Jednak te 80% znakomicie sprawdza się właśnie jako magazyn energii. Tak więc magazyny energii będą znakomitą formą „utylizacji” zużytych systemów bateryjnych.

Czy mamy szanse na stworzenie rodzimego samochodu elektrycznego i magazynu energii od podstaw, które będą konkurencyjne dla obecnych rozwiązań światowych producentów?

Nie jesteśmy właściwym adresatem tego pytania. Zajmujemy się projektowaniem i produkcją innowacyjnych systemów bateryjnych. Jeśli chodzi o magazyny energii, to w tej chwili możemy powiedzieć tylko tyle, że potrzebne do tego są ogniwa, których na razie nie produkuje się nawet w Europie.

Dziękuję za rozmowę.

 

© Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.