Breaking news
Zapraszamy do współpracy w 2024 r.! Po więcej informacji skontaktuj się z nami mailowo: [email protected]

Drugie z rzędu zwycięstwo Mitsubishi i-MiEV w organizowanym przez FIA pucharze "Alternative Energies Cup – kat. IIIA" to kolejne ważne wydarzenie w karierze tego modelu, która rozpoczęła się w Europie zaledwie dwa lata temu. Nadszedł więc czas na dokonanie podsumowania osiągnięć Mitsubishi i-MiEV.

Mitsubishi i-MiEV40 lat praktyki Mitsubishi w tworzeniu samochodów elektrycznych…

W oparciu o doświadczenie Mitsubishi w zakresie prac badawczo-rozwojowych nad pojazdami elektrycznymi (EV), które rozpoczęły się już w 1966 r., powstała produkcyjna wersja modelu i-MiEV. Pojazd początkowo pojawił się na rynku w Japonii (lipiec 2009 r.), a następnie wszedł do sprzedaży w Europie (początek 2011 r.), Stanach Zjednoczonych (grudzień 2011 r.) oraz w innych państwach.

Zdobywca wielu nagród i pionier w dziedzinie elektrycznej mobilności, model i-MiEV cieszy się niesłabnącą popularnością w ekologicznie rozwiniętych krajach, jak Norwegia (najlepiej sprzedający się samochód segmentu A w 2011 r. i numer 2 pod koniec trzeciego kwartału 2012 r., pomimo pojawienia się na rynku nowych modeli; przy uwzględnieniu wszystkich wersji silnikowych) czy Szwajcaria (lider rynku w segmencie aut elektrycznych w 2011 r. i ponownie w 2012 r.; 20-proc. udział w rynku pod koniec października 2012 r.).

Norweskie doświadczenia

Badania rynku przeprowadzone na przykładzie Norwegii, gdzie model i-MiEV został bardzo dobrze przyjęty, ujawniły bardzo interesujące fakty, a także potwierdziły, że i-MiEV może być wykorzystywany w taki sam sposób, jak inne małe samochody:

  • statystyczny kierowca ma 40 lat i wyższe wykształcenie,
  • samochód jest eksploatowany w czteroosobowej rodzinie,
  • w rodzinie jest więcej, niż jeden samochód,
  • samochód jest wykorzystywany codziennie,
  • samochód jest w głównej mierze wykorzystywany do codziennych dojazdów do pracy,
  • zdecydowana większość klientów jest zadowolona z zasięgu pojazdu (150 kilometrów, cykl pomiarowy "New European Driving Cycle").

Mistrz FIA

Firma Mitsubishi Motors postanowiła również zaprezentować potencjał samochodów elektrycznych w wyścigach i rajdach. Pierwszy projekt badawczo-rozwojowy z tego zakresu zrealizowano w 2009 roku podczas Rajdu Monte Carlo "des Energies Nouvelles at Electriques" i od tego czasu zaangażowanie firmy w sporty motorowe nie słabnie. Mitsubishi opracowało nawet specjalną, wyścigową wersję o nazwie i-MiEV Evolution, która została wyposażona w te same podzespoły (silnik, akumulator i inne), co produkcyjna odmiana i-MiEV. Samochód zajął drugie miejsce w klasie pojazdów elektrycznych w górskim wyścigu 2012 Pikes Peak International Hill Climb organizowanym w Kolorado w Stanach Zjednoczonych.

Czterodrzwiowa, produkcyjna wersja Mitsubishi i-MiEV o opływowym nadwoziu mierzącym 3475 mm długości kontynuuje karierę wyścigową w pucharze FIA "Alternative Energies Cup". Po zdobyciu tytułu mistrzowskiego w kategorii konstruktorów (kat. IIIA) w 2011 r., Mitsubishi Motors ponownie wywalczyło puchar FIA w 2012 roku, zdobywając 48 punktów i potwierdzając użyteczność i niezawodność modelu i-MiEV, a także jego doskonałe właściwości jezdne.

Przyszłość aut typu plug-in

Po 40 latach prac badawczo-rozwojowych nad pojazdami elektrycznymi, 3 latach poświęconych stworzeniu modelu i-MiEV oraz 3 latach obecności pojazdów elektrycznych na rynkach całego świata (i-MiEV), łącznie z Japonią (i-MiEV, Minicab MiEV), firma Mitsubishi Motors Corporation nadal realizuje główne założenia strategii EV.

Kolejnym krokiem będzie prezentacja Mitsubishi Outlander PHEV ("Plug-in Hybrid Electric Vehicle") – pełnowymiarowego modelu o dużym zasięgu, łączącego w sobie cechy auta typu SUV, napęd na cztery koła oraz elektryczny układ napędowy.