Breaking news
Zapraszamy do współpracy w 2024 r.! Po więcej informacji skontaktuj się z nami mailowo: [email protected]

Z sukcesem zakończono miesięczne testy usługi łączności krytycznej w standardzie TETRA przeprowadzone w Zespole Elektrowni Pątnów, Adamów, Konin (ZE PAK) wspólnie z Enspirionem, spółką zależną Energi z Grupy ORLEN.

energaUsługa została przetestowana w elektrowniach w Pątnowie i w Koninie, w związku z koniecznością dostosowania polskiej energetyki do wymagań dyrektywy unijnej w sprawie NCER (Network Code on Emergency and Restoration), czyli tzw. Kodeksów Sieciowych, dotyczących obrony i odbudowy sieci elektroenergetycznej po zaniku zasilania.

Standard TETRA jest zalecany przez Polskie Sieci Elekroenergetyczne dla potrzeb łączności kodeksowo-sieciowej, jako sposób na ujednolicenie łączności pomiędzy Operatorem Systemu Przesyłowego (OSP) a SGU (Significant Grid User), do których zalicza się ZE PAK. Enspirion świadczy usługi zapewniające zgodność łączności z regulacjami NCER, przy założeniu minimalizacji nakładów inwestycyjnych ze strony klientów.

ZE PAK testował przede wszystkim funkcjonalności związane z komunikacją głosową w trybie grupowym i indywidualnym, przesyłaniem krótkich wiadomości tekstowych oraz komunikacją bezpośrednią z Regionalnym Centrum Nadzoru Polskich Sieci Elektroenergetycznych.

Testy systemu TETRA zakończyły się pozytywną opinią użytkowników. Komunikacja głosowa działała bez zarzutu i umożliwiała szybką i skuteczną łączność pomiędzy Dyżurnymi Inżynierami Ruchu w elektrowniach oraz Regionalnym Centrum Nadzoru PSE w Bydgoszczy.

 

O TETRA

TETRA jest standardem cyfrowej, radiokomunikacyjnej łączności dyspozytorskiej, który umożliwia komunikację głosową oraz transmisję danych. Energa jako pierwsza w Polsce wdrożyła i uruchomiła system TETRA na całym swoim obszarze systemu dystrybucyjnego (OSD), czyli obszarze odpowiadającym ok. 25% powierzchni kraju. Latem 2020 r. Enspirion, powiększył zasięg działania sieci TETRA o domenę morską – na obszarze Polskiej Wyłącznej Strefy Ekonomicznej. Dzięki temu poprawia się bezpieczeństwo i niezawodność cyfrowej łączności na południowym Bałtyku. Rozbudowa morskiej infrastruktury systemu TETRA jest ważna z uwagi na potrzeby firm zaangażowanych w morską energetykę wiatrową, między innymi PKN ORLEN oraz prowadzących badania i pomiary oraz Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa (SAR).

W odróżnieniu od sieci GSM i wyeksploatowanego systemu Digicom-7, TETRA gwarantuje nieprzerwaną łączność głosową i transmisję danych, na potrzeby sterowania urządzeniami przesyłowymi przez co najmniej 36 godzin od zaniku zasilania podstawowego, co spełnia warunki łączności krytycznej.

Ponadto sieć TETRA charakteryzuje się większą efektywnością w zakresie komunikacji głosowej, poprzez natychmiastowe zestawianie połączeń indywidualnych oraz grupowych, przyznawanie pierwszeństwa połączeniom o wyższej ważności i lokalizację użytkowników.

 

Źródło: media.energa.pl