Breaking news
Zapraszamy do współpracy w 2024 r.! Po więcej informacji skontaktuj się z nami mailowo: [email protected]

Autorski algorytm sterowania magazynem energii opracowany przez ekspertów z PKP Energetyka i Uniwersytetu Zielonogórskiego został oficjalnie zarejestrowany jako wynalazek przez Urząd Patentowy Rzeczpospolitej Polskiej.

 

Zasada działania

Na czym polega działanie algorytmu sterowania magazynem energii? Objęty ochroną patentową został sposób sterowania systemem magazynowania energii do zastosowań w kolejowych podstacjach trakcyjnych. Algorytm umożliwia monitorowanie przepływu energii w obrębie sieci energetycznej i sieci trakcyjnej w czasie rzeczywistym i na tej podstawie podejmowanie decyzji dot. sposobu ładowania i rozładowania magazynu. Rozwiązanie poprzez modyfikację profilu obciążenia podstacji trakcyjnej pozwala na redukcję mocy szczytowej, a w konsekwencji redukcję mocy zamówionej po stronie sieci dystrybucyjnej zasilającej podstację trakcyjną. Innowacja przygotowana przez ekspertów PKP Energetyka umożliwia także dostosowanie wartości w algorytmie, tak, aby przygotować go do działania w warunkach obowiązujących w danej lokalizacji. Projekt algorytmu sterowania jest przedmiotem dalszych badań, tak, by można było go wykorzystać w kolejnych magazynach energii, których budowę planuje spółka.

Algorytm jest elementem unikatowego na skalę europejską, największego na naszym kontynencie, magazynu energii dedykowanego sektorowi kolejowemu. Instalacja ma moc 5,5 MW i pojemność użyteczną rzędu 1,2 MWh – dzięki czemu może zasilić przejazd pociągu poruszającego się z prędkością 160 km/h. Praca magazynu wzmacnia bezpieczeństwo i jakość dostaw energii dla kolei oraz bilansuje moc pobieraną z Krajowego Systemu Energetycznego.

 

PKP Energetyka

 

PKP Energetka stawia na innowacje

Ta innowacja stanowi pierwszy w historii spółki PKP Energetyka opatentowany wynalazek. Magazyn energii z innowacyjnym algorytmem to nie jedyne działania badawczo-rozwojowe prowadzone przez spółką przy podstacji trakcyjnej w Garbcach. Trwa realizacja projektu, którego celem jest budowa systemu do magazynowania energii opartego o wodór produkowany dzięki energii z farmy słonecznej. Jest to kolejny krok w kierunku rozwoju kolei opartej na odnawialnych źródłach energii. Instalacja, która ma zostać uruchomiona już w 2023 roku, pozwoli jednorazowo magazynować do 23 kg wodoru przy mocach poszczególnych komponentów określanych na: 36 kW dla elektrolizera, 20 kW dla mocy ogniw paliwowych oraz ok. 150 kWp dla farmy słonecznej.

- Konsekwentnie rozwijamy innowacje, które pozwalają zwiększać efektywność i bezpieczeństwo działania systemu elektroenergetycznego. Projektujemy autorskie pomysły inżynieryjne szyte na miarę potrzeb polskiego sektora kolejowego. Fakt, że w spółce z powodzeniem funkcjonuje zespół ekspertów wdrażających innowacje w zakresie energetyki kolejowej jest efektem m.in. przeprowadzonego w ostatnich 6 latach procesu transformacji cyfrowe – podkreśla Marek Kleszczewski, Członek Zarządu PKP Energetyka.

- Pozytywna decyzja Urzędu Patentowego jest potwierdzeniem wyjątkowego i prawdziwie przełomowego charakteru magazynu energii w Garbcach, który opracowaliśmy i wdrożyliśmy wspólnie z naszymi partnerami z Uniwersytetu Zielonogórskiego. W PKP Energetyka udowadniamy, że efektywna współpraca nauki z biznesem może przynosić realne korzyści - mówi Piotr Obrycki, Kierownik Biura Badań i Rozwoju PKP Energetyka.

 

Źródło: pov.pl; fot.: freepik / vectorjuice