18–19 listopada 2025 r. w hotelu Arche Hotel Krakowska w Warszawie odbyło się 21. Smart City Forum, zrealizowane równolegle z Kongresem Bezpieczeństwa Polski – Total Security. Oba wydarzenia połączyły siły w ramach wspólnego bloku inaugurującego, tworząc jedną z największych w Polsce platform dyskusji o bezpieczeństwie państwa, odporności cyfrowej, strategicznej infrastrukturze oraz zarządzaniu miastami.
Wspólna debata „Miasto, które samo reaguje – inteligentne infrastruktury miejskie, komunalne i nowa rola budownictwa” koncentrowała się na szerokim spektrum zagadnień związanych z organizacją inteligentnej infrastruktury miejskiej. Prelegenci omawiali kwestie tworzenia spójnych wytycznych dla nowoczesnych systemów, podziału ról pomiędzy samorządami a sektorem prywatnym oraz miejsca człowieka w coraz bardziej zautomatyzowanych procesach zarządzania miastem. Ważną częścią rozmowy były także tematy dotyczące standardów bezpieczeństwa we współczesnym budownictwie, interpretacji zapisów ustawy o ochronie ludności oraz sposobów przygotowania infrastruktury miejskiej – w tym schronów i ukryć – na okoliczność potencjalnych sytuacji kryzysowych.
Maciej Bluj, Przewodniczący Rady Programowej, Ekspert w dziedzinie rozwiązań smart city, Wiceprezydent Miasta Wrocławia w latach 2007 – 2018 otworzył oficjalnie ścieżkę Smart City Forum, którą rozpoczęła dyskusja o planowaniu przestrzeni miejskiej. Rozmowy pokazały, jak szerokie możliwości otwiera dziś podejście oparte na danych. Prelegenci zwracali uwagę na rosnącą rolę narzędzi GIS i digital twins w projektowaniu zmian urbanistycznych oraz na znaczenie lepszej koordynacji inwestycji infrastrukturowych. Podkreślano również potencjał bardziej elastycznych procedur planistycznych, które mogą lepiej odzwierciedlać tempo rozwoju współczesnych miast.
Debata o danych koncentrowała się na rosnącym znaczeniu informacji w zarządzaniu miastem. Prelegenci rozmawiali o możliwościach rozwijania kompetencji analitycznych, o budowaniu lokalnych centrów przetwarzania danych oraz o korzyściach płynących z integracji systemów miejskich. Poruszano też temat wspólnych standardów raportowania i interoperacyjności, które mogą usprawnić współpracę między gminami i usprawnić tworzenie nowoczesnych usług.
Drugi dzień Forum rozpoczął się rozmową o nowych modelach kontaktu między mieszkańcami a administracją. W centrum uwagi znalazły się rozwiązania, które czynią usługi prostszymi i bardziej dostępnymi, a także przykłady udanych wdrożeń opartych na cyfryzacji, mObywatelu i zróżnicowanych kanałach komunikacji.
W rozmowie o demokracji bezpośredniej 2.0 akcentowano możliwości, jakie niosą nowe narzędzia partycypacji elektronicznej. Prelegenci analizowali, jak cyfrowe formy zbierania podpisów czy platformy konsultacyjne mogą ułatwiać udział mieszkańców.
Debata „Biurokracja do remontu – nowe modele zarządzania i organizacji pracy urzędu” przyniosła wiele przykładów modernizacji pracy urzędów. Omówiono potencjał modeli zwinnych, digitalizacji obiegu dokumentów, pracy paperless oraz rozwijania kompetencji zarządczych i liderskich.
W wystąpieniu dotyczącym sztucznej inteligencji podkreślano jej rosnącą rolę w samorządach i szanse, jakie daje w zakresie obsługi mieszkańców, analizowania danych czy automatyzacji procesów. Rozmawiano o potrzebie tworzenia spójnych zasad korzystania z AI oraz o tym, jak rozwijać kompetencje pracowników, aby w pełni wykorzystywać możliwości nowych technologii.
Zamykający Forum blok o bezpieczeństwie cyfrowym skupił się na budowaniu trwałej, proaktywnej kultury bezpieczeństwa w miastach. Dyskutowano o narzędziach wzmacniających odporność informacyjną, o edukacji urzędników, o możliwościach efektywnego finansowania działań oraz o różnych modelach wdrażania systemów monitoringu i obiegu dokumentów. Całość koncentrowała się na rozwijaniu bezpiecznych, stabilnych i przyjaznych mieszkańcom usług cyfrowych.
Wspólna inauguracja z Kongresem Bezpieczeństwa Polski oraz wysoka aktywność uczestników pokazały, że kierunek „smart & secure” staje się nowym standardem strategii miejskich.
Źródło: mmcpolska.pl