Breaking news
Zapraszamy do współpracy w 2024 r.! Po więcej informacji skontaktuj się z nami mailowo: [email protected]

W ocenie NIK PARP nie przygotowała i nie przeprowadziła w pełni prawidłowo pierwszego naboru projektów do „Ścieżki SMART”. Przedsiębiorcom m.in. nie zapewniono technicznej możliwości składania wniosków w systemie informatycznym przez pełny czas trwania konkursu. Nie ustanowiono również minimum punktowego wymaganego do wyboru projektów do dofinansowania, co mogło wpłynąć na konkurencyjny charakter naboru.

 

freepik_rawpixel.com„Ścieżkę SMART” realizuje Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). W założeniu instrument ten ma służyć zwiększeniu zdolności badawczych i innowacyjnych przedsiębiorstw. O dofinansowanie mogli się ubiegać wyłącznie mikro, mali i średni przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą na terenie Polski. Delegatura NIK we Wrocławiu prześwietliła działania PARP związane z tym konkursem.

 

Najważniejsze ustalenia kontroli

Na pierwszy nabór „Ścieżki SMART” przewidziano środki finansowe w kwocie 4,5 mld zł. W jego trakcie przedsiębiorcy złożyli 1558 wniosków o dofinansowanie na łączną kwotę 15,2 mld zł (342,1% alokacji), z czego PARP finalnie rozpatrywała 1540 wniosków. Według stanu na 24 kwietnia 2024 r. zawarto 179 umów o dofinansowanie o łącznej wartości ponad 1,6 mld zł (proces zawierania umów nie został wtedy zakończony).

Z ustaleń kontroli wynika, że zasoby kadrowe PARP oraz sposób organizacji konkursu nie gwarantowały przeprowadzenia naboru w pierwotnie zakładanych terminach. W konsekwencji konieczne było przesuwanie terminów zakończenia poszczególnych faz naboru. Konkurs ogłoszono 7 lutego 2023 r. Termin składania wniosków, który miał pierwotnie przypadać na 12 kwietnia 2023 r. przedłużono do 9 maja 2023 r. Ponadto wydłużył się także proces oceny wniosków. Pierwotny termin na przeprowadzenie oceny wydłużono najpierw z 90 do 133, a później do 153 dni. Termin zatwierdzenia wyników oceny wydłużono najpierw ze 100 do 143 dni, a później do 160 dni. Ocenę projektów rozpoczęto 6 czerwca 2023 r., a zakończono 6 października 2023 r. Z kolei komisja oceny projektów zakończyła prace 13 października 2023 r. Następnie ponad połowę protestów podmiotów ubiegających się o dofinansowanie rozpatrzono z przekroczeniem ustawowego terminu 21 dni. Wspomniane opóźnienia niekorzystnie mogły wpływać na sytuację wnioskodawców ze względu na długotrwałe pozostawanie w niepewności co do pozyskania dofinansowania, jak również na efektywność wydatkowania środków publicznych pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.

Dokumentacja naboru co do zasady była zgodna z powszechnie obowiązującymi przepisami. Zasady wyboru projektów i system ich oceny były jasne i przejrzyste oraz pozwalały na rzetelną ocenę wniosków o dofinansowanie. PARP przestrzegała przyjętych procedur konkursowych, na ogół rzetelnie dokumentując przy tym podejmowane przez siebie czynności. NIK zwraca jednak uwagę, że wnioskodawcom nie zapewniono technicznej możliwości składania wniosków w systemie informatycznym przez pełny czas trwania naboru. Przedsiębiorcy mogli je złożyć jedynie w godzinach roboczych, choć do ich przesyłania służył system informatyczny”.

W związku z naborem wprowadzono w PARP mechanizmy gwarantujące obiektywizm i bezstronność członków komisji oceny projektów oraz dobór kadry posiadającej właściwe kompetencje. NIK zwraca jednak uwagę, że w skład komisji oceny projektów wchodziły osoby posiadające status pracownika tymczasowego, co w ocenie kontrolerów jest niezgodne z prawem. „Pracownik tymczasowy” nie jest „pracownikiem pracodawcy użytkownika” (PARP), jest zaś „pracownikiem agencji pracy tymczasowej”, która „udostępnia” danego pracownika „pracodawcy użytkownikowi” (PARP), a ten ostatni wykonuje jedynie niektóre obowiązki i korzysta z niektórych praw przysługujących pracodawcy, w zakresie wynikającym m.in. z umowy zawartej pomiędzy nim, a agencją pracy tymczasowej.

W procesie oceny i wyboru projektów do dofinansowania, w ramach zbadanej przez kontrolerów NIK próby, nie wystąpiły sytuacje, w których zakwalifikowano by do przyznania wsparcia finansowego wniosek nie spełniający kryteriów oceny. Niemniej kryteria regulaminowe ustanowiono w taki sposób, że wyniki naboru nie w pełni odzwierciedlały jego zakładany konkurencyjny charakter. Wynikało to z faktu, że nie ustanowiono minimum punktowego wymaganego do wyboru projektów do dofinansowania. W konsekwencji wśród pozytywnie ocenionych projektów znalazły się przedsięwzięcia o budzącej wątpliwości innowacyjności, których przedmiotem było np.: wprowadzenie do produkcji innowacyjnego mechanizmu przesuwania drzwi w szafach lub uruchomienie produkcji zakrętek do lakierów do paznokci z tworzywa z recyklingu dzięki zastosowaniu innowacyjnego rozwiązania formy do wtrysku. Wystąpiły także przypadki nierzetelnej oceny wniosków o dofinansowanie oraz konieczność weryfikacji oceny wniosków – w toku procedury odwoławczej, w związku z błędami i omyłkami popełnionymi przez ekspertów na etapie pierwotnej oceny projektów.

Kontrolerzy NIK stwierdzili również przypadki nierzetelnego rozpatrywania wniosków związane z kwalifikowalnością wydatków oraz ujawnili trzy przypadki, w których posiedzenia panelu komisji oceny projektów nie nagrały się, pomimo obowiązku rejestrowania obrazu i dźwięku z ich przebiegu.

 

Wnioski

NIK skierowała do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości następujące wnioski pokontrolne o:

  • zapewnienie technicznej możliwości składania wniosków, w prowadzonych naborach, od początku do końca ich trwania;
  • zapewnienie, by w skład komisji oceny projektów nie wchodziły osoby posiadające status pracownika tymczasowego;
  • opublikowanie na stronie internetowej PARP listy rankingowej zawierającej także końcową liczbę punktów przyznanych poszczególnym projektom wybranym do dofinansowania;
  • wprowadzenie do Regulaminu Wyboru Projektów informacji dotyczącej minimum punktowego, o którym mowa w Kryteriach Wyboru Projektów;
  • podjęcie działań mających na celu zapewnienie przestrzegania zasad, o których mowa w art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (Dz. U. poz. 1079, ze zm), zakładających, że właściwa instytucja przeprowadza postępowanie w zakresie wyboru projektów do dofinansowania w sposób przejrzysty, rzetelny i bezstronny;
  • podjęcie działań mających na celu terminowe rozpatrywanie protestów składanych przez wnioskodawców, których wnioski nie spełniły kryteriów;
  • wprowadzenie mechanizmów zapewniających prawidłowe rejestrowanie (nagrywanie) posiedzeń panelu komisji oceny projektów.

 

PARP nie przyjęła do realizacji trzech pierwszych wniosków pokontrolnych NIK

Jednocześnie zdaniem PARP ustalenia kontroli i wynikające z nich konkluzje odnoszące się do technicznej możliwości składania wniosków przez cały czas trwania naboru oraz udziału w komisjach oceny projektów pracowników tymczasowych, wymagają zmiany przepisów ustawy o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 oraz Wytycznych Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 12 października 2022 r. dotyczących wyboru projektów na lata 2021-2027. Według PARP należy normatywnie jednoznacznie dopuścić możliwość określania daty oraz godziny rozpoczęcia i zakończenia naboru, jak również udział pracowników tymczasowych w pracach komisji oceny projektów.

Mając na względzie wagę i charakter ustaleń kontroli oraz informację PARP o sposobie zrealizowania wniosków pokontrolnych, Izba poinformowała o wynikach kontroli Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej, któremu podlega skontrolowana jednostka.

 

Źródło: nik.gov.pl; fot.: freepik / rawpixel.com