PWiK Ząbki, jako pierwsze przedsiębiorstwo wod-kan w Polsce zaprojektowało i rozpoczęło wdrożenie własnego systemu zdalnego odczytu wodomierzy opartego na komunikacji LoRaWAN. Powodem decyzji były zbyt wysokie koszty odczytu z wykorzystaniem zewnętrznych operatorów. O realizacji rozmawialiśmy z Januszem Czarnogórskim, Prezesem Zarządu PWiK w Ząbkach oraz Mariuszem Ołdakiem, Zastępcą Kierownika Działu Wodociągów i Kanalizacji PWiK w Ząbkach.
Rozmawiała: Izabela Żylińska
Janusz Czarnogórski, Prezes Zarządu PWiK w Ząbkach
Panie Prezesie, od ubiegłego roku wdrażają Państwo w PWiK w Ząbkach zdalny odczyt wodomierzy.
W ramach PWiK Ząbki zajmiemy się inteligentnym odczytem oraz połączeniem naszych rożnych systemów elektronicznych w jedną całość. Wspólnie z naszymi partnerami z firmy MicroCreative, JM elektronik, a także dzięki moim fantastycznym pracownikom, udało się stworzyć świetny zespół ludzi, który napisali program badawczo-rozwojowy. Program uzyskał wysoką akceptację w NFOŚIGW i dostaliśmy na jego realizację finansowanie. Aktualnie jesteśmy w trakcie wprowadzania go w życie.
Na czym dokładnie polega realizowany projekt?
Projekt polega na opomiarowaniu licznikami z budowanymi modułami radiowymi bądź nakładkami radiowymi firmy Baylan wszystkich naszych mieszkańców – zarówno, tych którzy mają z nami podpisane umowy, jak i te gospodarstwa domowe, które korzystają z własnej wody (tzw. ryczałtowców), a ścieki odprowadzają do ogólnospławnej kanalizacji. Wodomierze wyposażone w nakładki radiowe, wykorzystując technologię LoRaWAN, będą przesyłały zebrane dane pomiarowe do gateway'a (bramki firmy Kerlink). Stamtąd informacje trafią do naszego serwera (do panelu, jaki jest naszą własnością), gdzie zostaną odpowiednio obrabiane przez pracowników PWiK w Ząbkach.
Dlaczego zdecydowali się Państwo na wprowadzenie zdalnego odczytu wodomierzy?
Przede wszystkim ze względu na koszty. Własne rozwiązanie tego typu jest tańsze. Nie płacimy za odczyty, gdyż jest ono postawione na naszym sprzęcie. Mamy kontrolę nad rozwojem tego systemu, wprowadzaniem różnego rodzaju unowocześnień czy udogodnień.
System pozwoli nam m.in. na analizę zużycia wody, przepływów, ciśnienia. Efekty poznamy w ciągu najbliższych 2 lat. Mam nadzieję, że pomoże nam to oszczędzać wodę, mieć kontrolę nad produkcją wody, nad jej odpowiednim wykorzystaniem i poszanowaniem w środowisku.
Chciałbym jeszcze raz podkreślić, że jest to nasza własna platforma „uszyta” pod nasze potrzeby i jednocześnie umożliwiająca dalszy rozwój pod kątem np. kontroli pojemników na odpady, miejsc parkingowych itp.
Mariusz Ołdak, Zastępca Kierownika Działu Wodociągów i Kanalizacji
PWiK w Ząbkach
Panie Mariuszu, dlaczego wybrali Państwo akurat system LoRa?
Wszystkie dostępne na naszym rynku systemy odczytu są to systemy płatne za każdy odczyt. LoRa umożliwiła nam zrobienie naszej własnej, bezpłatnej sieci. Zainwestowaliśmy w nią niewielkie pieniądze i będziemy mieli odczyt za darmo.
Dlaczego nie pozostali Państwo przy komunikacji na bazie SIM?
Jeżeli ostatecznie zdecydowalibyśmy się na formę SIM, to za każdą kartę SIM musielibyśmy płacić abonament operatorowi komórkowemu. Dodatkowo NB-IoT czy LTE Cat-M1 to systemy GSM, które nie mają zasięgu w studzienkach wodomierzowych, a 3/4 naszych wodomierzy znajduje się właśnie w takich lokalizacjach. LoRa nie ma takich problemów, gdyż jest systemem radiowym.
Ile czasu trwa już Państwa projekt?
Zdalny odczyt mamy w zasadzie od dwóch lat. Jak do tej pory opieraliśmy się na odczycie płatnym. System LoRa wprowadzamy od 1 września 2019 r., ponieważ dostaliśmy na niego dofinansowanie z NFOŚiGW.
Jaki procent urządzeń jest już zainstalowany?
Około 10 proc. Całość sfinalizujemy w ciągu 2 lat.
Czy na tę chwile LoRa sprawdziła się?
Tak. Mamy już pierwsze analizy. Zasięg od anteny do wodomierza sięga do 2 km. Wszystkie punkty, jakie zostały opomiarowane, oddają sygnał do anteny, która przesyła je na serwer www.
Korzystali Państwo z partnerów zarówno polskich, jak i tureckich. Dlaczego akurat partnerzy z Turcji?
Na polskim rynku nie ma dostawców wodomierzy, którzy wykorzystują interface LoRa w swoich wodomierzach.
Urządzenia działające na LoRa nie mają zewnętrznego zasilania, trzeba je zasilić wewnętrznie – baterią. Jak radzą sobie Państwo z wymiana baterii?
Nie planujemy wymieniać baterii w wodomierzach. Producent zapewnia, że dostarczany przez niego wodomierz z tą baterią i modułem LoRa będzie działał 10 lat, czyli dwa okresy legalizacyjne wodomierzy.
Serdecznie dziękuję Panom za rozmowę.